Hiermee bedoelt men de auto’s van 15 jaar en ouder.
Hiermee bedoelen wij bij Future Classics de topmodellen van de Europese merken, een krachtige M5 om indien gewenst mee te spelen, een luxe RS6 als heerser op de autobahn, een sportieve Maserati coupe met 4.2 liter Ferrari motor die klinkt als muziek in de oren van de petrolhead.
Dit soort auto’s zijn met de grootst mogelijke zorg en kwaliteits eisen gebouwd, ze vertegenwoordigden de top van wat het merk 15 jaar geleden kon leveren en in veel gevallen ook een glimps op de toekomst.
Hiermee bedoelen wij bij Future Classics de topmodellen van de Europese merken, een krachtige M5 om indien gewenst mee te spelen, een luxe RS6 als heerser op de autobahn, een sportieve Maserati coupe met 4.2 liter Ferrari motor die klinkt als muziek in de oren van de petrolhead.
Dit soort auto’s zijn met de grootst mogelijke zorg en kwaliteits eisen gebouwd, ze vertegenwoordigden de top van wat het merk 15 jaar geleden kon leveren en in veel gevallen ook een glimps op de toekomst.
Bij Future Classics willen we graag de Nederlandse wegen verrijken met krachtige uitgesproken naar benzine ruikende youngtimers die steeds unieker worden ten opzichte van de groeiende uitwas aan hybride en zuinige 0.9l 3 cilinder voertuigen.
Mede door de steeds strengere veiligheids-eisen lijkt het gros van het huidige Nederlandse wagenpark steeds meer op elkaar. Dit gekoppeld aan de steeds strengere emissie eisen haalt meer en meer het stukje beleving uit het autorijden. Ja een hybride of elektrische auto is ontzettend snel en dat voel je ook maar waar is dat prachtige geluid van die hoogtoerige verbrandingsmotor? De roffel of het gebrul uit de uitlaat? De geur van hoog octaan benzinedamp?
Youngtimer regeling voor zelfstandigen:
Bent u ondernemer dan hebt u waarschijnlijk gehoord over de Youngtimer regeling;
Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar is deze van toepassing.
U mag dus alle kosten zoals brandstofkosten, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering in aftrek brengen. En dan slechts een youngtimer bijtelling wegens privé gebruik van 35% over de dagwaarde.
Het kan voor u zeer aantrekkelijk zijn een youngtimer te rijden op de zaak. De bijtelling is zeer laag en de auto kan een luxe uitvoering zijn die u anders (nog) niet kan betalen.
Denk bijvoorbeeld aan een BMW 745I uit 2004 ,Audi S8 uit 2003 / 2004 of een Mercedes E55 AMG uit 2003 voorzien van alle opties en een lage km stand.
Deze wagens kunt u voor een relatief laag bedrag rijden bijvoorbeeld;
Mercedes E55 AMG 2003
Gekocht voor € 16.500,-
Indicatie dagwaarde Independer: € 8.217,-
Bijtelling is dan € 8.217,- * 35% = € 2.875,95 per jaar.
Dit bedrag word bij het belastbaar inkomen opgeteld dus hierover betaald u vervolgens afhankelijk van het inkomen 42% of 52% inkomensbelasting.
Dus uitgaande van 52% : € 2.875,95 * 52%= € 1.495,50 per jaar.
Dat komt neer op ongeveer € 124,63- per maand.
Let op;
Bij youngtimers en oldtimers wordt vaak gedacht dat de btw-heffing voor het privégebruik het standaardpercentage van 2,7% bedraagt. Dat is echter een misverstand.
In principe kan een ondernemer de btw op de aanschaf en op de gebruikskosten van zijn zakelijke auto als ‘aftrek van voorbelasting’ terugvragen via zijn btw-aangifte. Als de auto niet alleen zakelijk, maar ook privé gebruikt wordt, moet er voor dat privédeel een correctie op die btw-aftrek plaatsvinden.
Dat kan met gebruik van een zogenaamd forfait. De btw-heffing voor het privégebruik wordt dan berekend als 2,7% van de catalogusprijs van de auto. Dat is echter de nieuwprijs, zodat dit voor youngtimers en oldtimers vaak te hoog uitvalt.
Het is echter ook mogelijk om de btw-heffing voor het privégebruik te berekenen op basis van de werkelijke kilometerverhoudingen. De werkelijk afgetrokken btw wordt dan in die verhouding gecorrigeerd. De btw op de aanschaf telt voor 1/5 mee in elk van de eerste 5 bezitsjaren van de auto.
Is de auto zónder btw gekocht (als margeauto of bij aankoop van een particulier), dan mag in plaats van het forfait van 2,7% een forfait van 1,5% gebruikt worden.
Is de auto wel met btw gekocht, dan geldt ten slot nog de regeling dat ná het 4e jaar na het jaar van de eigen aanschaf (dus níet het bouwjaar) het forfait ook wordt verlaagd tot 1,5%.
Mede door de steeds strengere veiligheids-eisen lijkt het gros van het huidige Nederlandse wagenpark steeds meer op elkaar. Dit gekoppeld aan de steeds strengere emissie eisen haalt meer en meer het stukje beleving uit het autorijden. Ja een hybride of elektrische auto is ontzettend snel en dat voel je ook maar waar is dat prachtige geluid van die hoogtoerige verbrandingsmotor? De roffel of het gebrul uit de uitlaat? De geur van hoog octaan benzinedamp?
Youngtimer regeling voor zelfstandigen:
Bent u ondernemer dan hebt u waarschijnlijk gehoord over de Youngtimer regeling;
Wanneer een auto ouder is dan 15 jaar is deze van toepassing.
U mag dus alle kosten zoals brandstofkosten, onderhoudskosten, wegenbelasting en verzekering in aftrek brengen. En dan slechts een youngtimer bijtelling wegens privé gebruik van 35% over de dagwaarde.
Het kan voor u zeer aantrekkelijk zijn een youngtimer te rijden op de zaak. De bijtelling is zeer laag en de auto kan een luxe uitvoering zijn die u anders (nog) niet kan betalen.
Denk bijvoorbeeld aan een BMW 745I uit 2004 ,Audi S8 uit 2003 / 2004 of een Mercedes E55 AMG uit 2003 voorzien van alle opties en een lage km stand.
Deze wagens kunt u voor een relatief laag bedrag rijden bijvoorbeeld;
Mercedes E55 AMG 2003
Gekocht voor € 16.500,-
Indicatie dagwaarde Independer: € 8.217,-
Bijtelling is dan € 8.217,- * 35% = € 2.875,95 per jaar.
Dit bedrag word bij het belastbaar inkomen opgeteld dus hierover betaald u vervolgens afhankelijk van het inkomen 42% of 52% inkomensbelasting.
Dus uitgaande van 52% : € 2.875,95 * 52%= € 1.495,50 per jaar.
Dat komt neer op ongeveer € 124,63- per maand.
Let op;
Bij youngtimers en oldtimers wordt vaak gedacht dat de btw-heffing voor het privégebruik het standaardpercentage van 2,7% bedraagt. Dat is echter een misverstand.
In principe kan een ondernemer de btw op de aanschaf en op de gebruikskosten van zijn zakelijke auto als ‘aftrek van voorbelasting’ terugvragen via zijn btw-aangifte. Als de auto niet alleen zakelijk, maar ook privé gebruikt wordt, moet er voor dat privédeel een correctie op die btw-aftrek plaatsvinden.
Dat kan met gebruik van een zogenaamd forfait. De btw-heffing voor het privégebruik wordt dan berekend als 2,7% van de catalogusprijs van de auto. Dat is echter de nieuwprijs, zodat dit voor youngtimers en oldtimers vaak te hoog uitvalt.
Het is echter ook mogelijk om de btw-heffing voor het privégebruik te berekenen op basis van de werkelijke kilometerverhoudingen. De werkelijk afgetrokken btw wordt dan in die verhouding gecorrigeerd. De btw op de aanschaf telt voor 1/5 mee in elk van de eerste 5 bezitsjaren van de auto.
Is de auto zónder btw gekocht (als margeauto of bij aankoop van een particulier), dan mag in plaats van het forfait van 2,7% een forfait van 1,5% gebruikt worden.
Is de auto wel met btw gekocht, dan geldt ten slot nog de regeling dat ná het 4e jaar na het jaar van de eigen aanschaf (dus níet het bouwjaar) het forfait ook wordt verlaagd tot 1,5%.